Till nyhetslistan

S:ta Birgitta kyrka beräknas stå klar till sommaren

Kyrkrenoveringen ser ut att hålla tidsramarna. Nu beräknas kyrkan vara klar för bokningar från och med juni och framåt.

2023-02-10 Utsidan HÖ (2).jpg

Renoveringen av S:ta Birgitta kyrka går just nu in på slutrakan. Golvet är lagt i hela kyrkan och snart kommer de restaurerade bänkarna att sättas på plats.

Innerfönstren har renoverats och fjärrvärmen är på sedan mitten av december.

Huvudentreprenören håller nu på att montera de sista dörrarna till bänkarna och bygger en trappa upp till läktaren. Vid trappan byggs även ett litet samlingsutrymme för till exempel söndagsskola.

De flesta av arbetarna är just nu sysselsatta med målnings- och restaureringsuppgifter. Väggarna blir betydligt ljusare och belysningen märkbart bättre. Altartavlan får en lättare rengöring och hela ljudsystemet kommer att förnyas.

För tillfället behandlar renoveringskommittén olika alternativ för de löstagbara bänkarna längst framme i kyrkan, samt stolar och bord.

Tidtabellen håller någorlunda och någon gång i slutet av maj kommer slutsynen att hållas. Då får vi återigen samlas i S:ta Birgitta kyrka till gudstjänster, förrättningar och olika samlingar efter en paus på nästan ett år!

För säkerhets skull bokar vi in förrättningar först för tiden från juni och framåt.

2023-02-10 11:45:00.0