Begravning

En anhörigs död är unik händelse som för ett tag verkar stanna tiden. Det kan vara traumatiskt genom olyckshändelser, svåra sjukdomar och plötslig död. Döden kan också vara mild och skonsam som en varm och vacker höstdag. Församlingen hjälper både med samtal i sorgen och med  praktiska uppgifter inför jordfästningen. Ta kontakt med oss så hjälper vi med frågor om jordfästning, musik, grav, minnesstund och annat som skall ordnas.

Ring något av kanslierna eller ring direkt till en av prästerna. Kontaktuppgifterna hittar du härÖppna länk i ny flik.

Gravplats?

Uppgifter om lediga gravar fås av respektive församlingsmästare:

Nykarleby: Roy Björkman, tfn. 040 868 7058
 Munsala: Andreas Bäck, tfn. 040-8687 059
 Jeppo: Siv Westin, tfn. 040-8687 060.

En frontmans gravplats är avgiftsfri.

När gravplatsen är vald informerar församlingsmästaren gravgrävaren. Efter gravsättningen sköter församlingsmästaren om att graven täcks. För grävning och fyllning fakturerar entreprenören.

Anhöriga tar själva bort blommorna och sorterar avfallet i gravgårdens avfallskärl. Församlingen sköter om att jordkullen som uppstått på gravplatsen jämnas och besås med nytt gräs.

Tacksägelse

Av tradition kungör den kristna församlingen vid söndagens gudstjänst att en medlem av församlingen har avlidit. Vanligen sker det söndagen efter begravningen och de anhöriga kan gärna delta i gudstjänsten.
​​​​​​​ Alla som avlidit under året ihågkoms dessutom vid Allhelgonadagens gudstjänst.

Sorgegrupper

Församlingen hjälper i sorgearbetet. Sorgegrupper ordnas i regel varje termin. Där kan sörjande samtala med andra i motsvarande situation om den nya livssituationen, om saknaden och sorgen och om livet som ligger framför. Sorgegrupperna brukar komma samman 5-8 gånger och leds av diakonissa eller präst. De anhöriga får information om sorgegrupperna eller kan ta kontakt till församlingens pastorskansli, diakonissa eller präster. Hembesök och samtal kan också ordnas, ta kontakt!

Ljus brinner på gravarna vid gravgården. Bilden: Kyrkans bibdbank. Fotograf: Timo Jakonen.

Under samtalet går de anhöriga och prästen igenom jordfästningen och planerar programmet så att det känns rätt och följer den avlidnas önskemål.

Läs om samtal med prästen

Alla reagerar på sorgen på sitt eget sätt. Begravningen är ett sätt att sörja, att minnas, att ta avsked, att hedra en människa som stått en nära.

Läs hur begravningen går till

Kanske du ännu funderar över något? Kolla då här.

Läs vanliga frågor om begravning