Om Vigseln

Guds välsignelse för äktenskapet:

”Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst." (1. Kor. 13:4)

Det centrala i den kyrkliga vigseln är bönen om välsignelse. De som ska vigas överlämnar varandra och sitt förbund i Guds händer. Församlingen ber om Guds välsignelse för makarna. Det är inte bara människorna som bestämmer över förbundet. Gud välsignar parets liv tillsammans. Då brudparet uttrycker sin vilja att älska varandra förbinder de sig att ingå äktenskap och att göra sitt bästa för att båda två ska vara lyckliga i äktenskapet.  Läs mer om bröllop här.

Boka vigsel

Innan vigsel kan äga rum måste man ha ett hinderlöshetsintyg, vilket skall utfärdas minst sju dygn innan vigseln. Kontakta kansliet och kom överens om datum och boka samtidigt präst och plats för vigseln.

Ett par står inför prästen i kyrkan för att bli vigda. Bilden: Kyrkans Bildbank. Fotografen: Antero Harju

För att gifta er i kyrkan ska åtminstone en av er vara medlem i evangelisk-lutherska kyrkan och ha gått i skriftskolan. Är bara en av er medlem är kyrklig vigsel också möjlig, ifall den andra tillhör någon annan kristen kyrka i Finland eller utomlands, till exempel den ortodoxa eller katolska kyrkan.

Så gör ett bröllop i kyrkan till

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om bröllop